Rijden naar en genieten in Cappadosie - Reisverslag uit Urgub, Turkije van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu Rijden naar en genieten in Cappadosie - Reisverslag uit Urgub, Turkije van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu

Rijden naar en genieten in Cappadosie

Door: John de Gier

Blijf op de hoogte en volg John en Joke

27 September 2014 | Turkije, Urgub

Mama van tachtig heeft inderdaad lekker gekookt. Ik begin met de goed vullende linzensoep, waar ik ruim brood bij eet. Dit is een goede keuze! Het hoofdgerecht is namelijk gevulde aubergine en daar ben ik niet voor in de wieg gelegd. Iedereen, die er van houdt vindt het heerlijk, maar ik onthoud mij van commentaar. Al wil ik wel vermelden, dat ik mijn bordje netjes heb leeg gegeten.
Het toetje van meloen met banaan maakt mijn maaltijd uiteindelijk tot een smakelijk geheel.
Daarna weer slapen in de hitte, wat mij niet gemakkelijk afgaat. De muggenbeten gaan met het uur harder jeuken en van het gezoem om mijn hoofd word ik ook niet vrolijk.
De volgende ochtend, als ik nauwelijks één oog open heb, vertrekken de eersten al. Iedereen wil kennelijk op de volgende camping eerste rang staan. We rijden weer een schitterende bergroute langs de kust. We kopen wat groente en een exotische vrucht op een lokale markt. Er staan hier ook veel pinda verkopers en aangezien ik me al gezellig met Joke pinda’s zie doppen, kopen we een kilo.
In het begin van de middag komen we aan bij de schitterende Akcakil camping. De meesten zijn er al en staan keurig in het gelid aan de rand van het kiezelstrand. De campingbaas heeft gelukkig voor de “chef’ een mooie plek in de schaduw gereserveerd, waar ik dankbaar gebruik van maak.
’s Middags heb ik wel trek in wat pinda’s en als ik er een dop, blijkt dei ongebrand te zijn, niet te knagen dus. Wel jammer! De camping bazin vertelt echter, dat de mensen hier de pinda’s in zout water koken en dat schijnt een delicatesse te zijn. Dit gaan we dus uitproberen.
Ik kom de dag door met rommelen, zwemmen in zee en lekker luimen. Het is heet en het blijft heet, dag en nacht. De muggen en de hitte werken samen met het verkeer, dat in de nacht voorbij raast.
Maandag is het rustdag. Iedereen is doende met van alles en nog wat, maar een dag niets te hoeven is voor iedereen een zaligheid.
We gaan morgen naar een nog wat onduidelijke overnachtingsplaats en daar kan ik slecht tegen.
Ik ga dus met Google Earth aan de slag. Ik vogel van alles uit in de hoop, dat ik goede plaatsen heb gevonden, maar ik ben bang, dat ik de onduidelijkheid alleen maar groter maak.
We kopen op de camping wel gefileerde dorade en zeeforel voor de reisgenoten, want we houden morgenavond een B.B.Q., waarbij de dames salades maken.
Maandagochtend gaan we grotten ( de Hemel en de Hel) bezoeken.
Joke en ik gaan niet mee naar binnen, want we willen de overnachtingsplekken bekijken.
De eerste plek is een dagrecreatie plaats aan het strand, die niet meer voorstelt, dan een armoedige puinhoop.
Eén van de medereizigers, die naar een garage is geweest vanwege een lekke band, komt al snel aan.
Ik ga met hem mee naar de opgezochte camping. Er staan wel tenten, maar het hek is gesloten. Later blijkt een hek verderop de officiële ingang te zijn.
We zijn een stuk terug gereden naar een andere dagrecreatie locatie, die er schitterend bij ligt. Ruime, schone asfalt wegen, met bomen overdekt groen en volop afvalbakken.
Er is wat elektriciteit, hurktoiletten op het strand en daar zijn ook de koude douches.
We hebben hier geborreld en de visbarbecue gehouden. Het is in deze mooie omgeving en bij deze heerlijke temperatuur voor allemaal een onvergetelijk hoogtepunt geworden.
Maar dan naar bed! Het is om elf uur nog bloedheet, er staat geen zuchtje wind en het verkeer raast ook in de nacht voorbij. Dit is een avond, om op te blijven en alleen maar te genieten van de heerlijke temperatuur.
Velen hebben vanwege de hitte en het verkeer amper een oog dicht gedaan, terwijl we een lange rit naar Cappadocië voor de boeg
hebben.
Cappadocië blijkt alleen al door de temperatuur een verademing. Een temperatuur van rond de 20° graden en een kouder wordende avond doet iedereen verlangen naar een lange en diepe slaap.
De diepe slaap zit er wel in, maar velen willen het schouwspel niet missen van de tientallen ballonnen. Het is om half zeven al druk buiten, om het wonderlijke schouwspel van de veelkleurige
ballonnen te bekijken.
De zonsopgang, het schitterende landschap en de tientallen ballonnen doen onwerkelijk aan.
Om tien uur staat de touringcar gereed voor een excursie, die de mooiste van de hele reis is geworden.
Het typische landschap, de prima uitleg van Yasser, de onderaardse stad en de eeuwenoude kapelletjes zijn voor allen hoogtepunten van deze reis.
Vrijdag is weer een topdag. Enkele reisgenoten zijn ‘ s morgens om zes uur, samen met Joke, met een ballon de lucht in gegaan. Ze zijn een ervaring voor het leven rijker.
Om tien uur zijn we de “roze vallei” ingewandeld, waarbij de adembenemende vergezichten op wel honderden foto’s terug te vinden zijn.
Vrijdagavond zijn we met de bus naar de folklore avond geweest. We hebben allerlei dansen gezien, we hebben gegeten en gedronken, maar dit valt bij mij, oude man, in het niet bij de verrichtingen van de buikdanseres. Tjonge, wat ben ik dan stijf en krampachtig en wat heb ik dan weinig, om mee te schudden.
Zaterdag is een vrije dag. De meesten hebben de boerenmarkt in Ürgüp bezocht.
Het zonnige klimaat snakt ook naar enige verandering, vandaar dat het in de middag is gaan regenen.
Mooi meegenomen, om dit verslag naar jullie bij te werken.

  • 29 September 2014 - 20:22

    Jan&A3 Mooijman:

    Hoi John&Joke,

    Leuk om de verslagen te lezen en jullie reis te volgen. Je schrijft er met veel humor over John! Tjonge, wát een belevenissen weer!
    Wij zijn nét weer thuisgekomen van onze rondreis naar Wenen, Plitce Vitce, Porec, Venetië en 't Gardameer.
    Wij hebben prachtig weer gehad, maar ook enorme regen- en onweersbuien en waren tot ons hemd toe nat aan de Plitce Vitcemeren, alwaar de watervallen uitgroeiden tot vele wilde stromen, die met donderend geraas opeens overal vandaan kwamen, zodat we regelmatig tot onze kuiten door het water waadden. Blijven lopen, dan krijg je 't niet koud, haha!
    We denken trouwens nog vaak met warme gevoelens terug aan de Marokkoreis van afgelopen winter, de gezellige groep en de leuke reünie! We zingen zelfs jullie afscheidsliedje nog weleens, want dat gaat nooit meer uit je hoofd

  • 29 September 2014 - 20:26

    Jan&A3:

    (Alsnog het laatste stukje, want dat was opeens verdwenen!)
    Wij wensen jullie een héél goede reis verder en véél plezier met elkaar.
    Veel liefs en groeten van Jan&A3

  • 05 Oktober 2014 - 22:54

    Hanna En Leo Rijk:

    Fijn dat we jullie kunnen volgen in Turkeye.We hopen dat het weer zo' n fijne groep is als Marokko. We denken nog vaak aan de reis ,de groep en jullie met veel plezier terug.
    Wij zijn net terug van 6 weken Italië, samen met de zus van Hanna ,wiens man inmiddels is overleden .Ondanks dit droeve feit toch een mooie reis gehad .
    Het ga jullie goed en een goede thuisreis gewenst.

    Hanna en Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John en Joke

Joke en ik zin 4 augustus vertrokken om in Oostenrijk onze zoon Remy met zin gezin te ontmoeten. Daarna zijn we doorgereden richting Wenen. het weer is echter onbestendig, dus zijn we snel naar Boedapest gereden. We vertrekken op 30 augustus, als reisbegeleiders van Vagebond reizen, met een groep voor een rondreis van 50 dagen naar grienland en Turkije.

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 784
Totaal aantal bezoekers 200779

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2023 - 05 April 2024

Spannend! Overwinteren in een appartement

25 November 2022 - 06 Maart 2023

Overwinteren in Spanje na corona tijdperk

06 November 2019 - 15 Maart 2020

We gaan weer overwinteren in Altea, Spanje

08 December 2018 - 05 Maart 2019

Overwinteren in Spanje 2018- 2019

26 December 2017 - 01 Mei 2018

Naar onze vertrouwde plekin Spanje

01 November 2015 - 23 April 2016

Een heel winterseizoen in Spanje

17 Januari 2015 - 28 Maart 2015

overwinteren in Spanje

30 Augustus 2014 - 17 Oktober 2014

rondreis Turkije en Griekenland 2014

02 Februari 2014 - 24 Mei 2014

Marokko Anders 2014

27 Januari 2013 - 27 April 2013

Rondreis door Marokko

01 September 2012 - 20 Oktober 2012

Als reisbegeleiders naar Griekenland en Turkije

04 April 2010 - 27 Juni 2010

Rondreis met de caravan door Marokko

27 Augustus 2009 - 31 Oktober 2009

reis naar Nabije Oosten

24 Augustus 2008 - 28 November 2008

Reis naar Italie, Tunesie en Libie

Landen bezocht: