met hindernissen naar Spanje - Reisverslag uit Altea la Vella, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu met hindernissen naar Spanje - Reisverslag uit Altea la Vella, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu

met hindernissen naar Spanje

Door: Joh de Gier

Blijf op de hoogte en volg John en Joke

30 Januari 2015 | Spanje, Altea la Vella

Dinsdag 20 januari:
We staan aan de Tarn op een mooie ruime plek, waarvandaan we gemakkelijk weg kunnen komen. De auto op het pad zetten, de caravan er met de moover achter manoeuvreren en dan proberen het steile stuk omhoog met de scherpe bocht te nemen.
De auto staat op het pad, de moover staat op de banden, maar de caravan is niet vooruit te branden. Tja, de handrem staat er nog op, dat werkt dus niet. De handrem er af en hobbelen met de geit! Maar nee hoor! De caravan blijft onwrikbaar staan en is niet van plan, om maar één centimeter voor-, of achteruit te gaan.
Wat ik ook op de afstandsbediening druk of duw, er gebeurt helemaal niets.
Nu zit er onder de caravan een “ATC”. Dit is een elektronisch apparaat, dat op de remmen van de caravan werkt en zo het eventueel slingeren tegen gaat.
Als ik de stekker van de caravan in de auto stop, hoor ik elektronisch gereutel van onder de caravan en gaat er op de dissel een lampje groen branden.
Ik rijd dan maar de auto achteruit, doe de stekker erin, ik hoor gereutel en het lampje springt op groen.
Ik stap snel in de auto, geef wat gas en het lampje springt op rood en de caravan blijft staan, waar hij staat. Ik probeer een aantal malen de stekker erin en eruit te doen, maar het helpt geen zier. Ik probeer ook de handrem van de caravan heen en weer te halen, maar verder dan gereutel van onder de caravan kom ik niet.
Het lijkt erop, dat we onze vakantie op een lege camping aan een koude Tarn moeten doorberengen.
Ik heb gelukkig tussen de papieren van de caravan ook een papier van de boosdoener gevonden met een Nederlands telefoonnummer erop.
Ik bel de firma Alko en leg uit, wat het probleem is. Ik krijg het advies te kijken, of als ik de handrem aan-, of lostrek, de remstang van de caravan mee beweegt. Dit doet de stang helemaal niet, hoe vaak ik dit ook probeer. De rem blijkt te zijn geblokkeerd. Na erg lang heen en weer gepraat en geprobeer, blijkt dat er een storing is, die op de computer moet worden uitgelezen.
Er blijft niets anders over, dan de ATC uit te schakelen. Nu staat op het papier, hoe dit moet. Er staan hele moeilijke plaatjes op met grote bouten en moeren.
Om dit snappen en uit te voeren, moet je minimaal MTS hebben gehad. De man bevestigt, dat het ingewikkeld is en dat mij dat niet zal lukken.
Hartelijk dank voor het advies!!!
Ik heb daarna maar de ANWB gebeld, die mijn probleem door zal geven aan het steunpunt in Barcelona. Enige tijd later word ik teruggebeld met de mededeling, dat er een monteur onderweg is en dat die tussen de anderhalf en twee uur op de camping zal zijn.
We gaan maar in de kille caravan zitten lezen, tot er om half één een autootje stopt, waar een monteur uitstapt.
Ik laat hem het probleem zien: “Kijk, als ik de handrem heen en weer haal, beweegt de remstang niet mee”. Ik laat dit zien en tot mijn hevige verbazing gaat de remstang nu wel mee. Alleen al door de aanwezigheid van de monteur lijkt het probleem opgelost. De monteur gaat voor de vorm nog even onder de caravan liggen, maar hij doet verder niets.
Ik bel nog een keer naar de nederlandse firma en ik kan gaan rijden. De storing is er nog wel, want als ik ga rijden blijft het lampje rood branden, maar het schijnt geen verder probleem op te leveren.
Ik neem hartelijk afscheid van de monteur met een fooi voor de moeite in de wetenschap, dat ik de rekening via de ANWB krijg.
De steile weg omhoog en de scherpe bocht is na dit gelazer een fluitje van een cent en achterliggend op schema gaan we op weg.
We nemen om tijd te winnen een stuk péage.
Bij de betaalpoort gaat alles tegenwoordig automatisch/ elektronisch. Ik moet dus mijn betaalpas in de gleuf stoppen, om de mededeling te krijgen, dat mijn pas niet geschikt is en dat ik een andere pas moet gebruiken.
Die heb ik niet, dus dan maar op de rode knop drukken en wachten tot er iemand komt, die mijn geld aanneemt en de slagboom open doet.
We zijn voor donker toch op de Spaanse camping. Ik doe lekker weer mijn twee snoeren in het stopcontact en als het kouder wordt en we de kachel aan doen, dan springt al het licht uit en zitten we in het aardedonker.
Gelukkig kan ik de boel resetten. Ik doe dat,doe meteen de kachel uit en rol het tweede snoer op.
Gelukkig zitten we in Spanje en hebben we verder aan onze straalkachel genoeg.
Als ik naar de doucheruimte loop, zie ik achterop een caravan twee langwerpige gele platen.
Ineens realiseer ik me, dat die in Spanje verplicht zijn, als je voertuig of combinatie langer is dan 12 meter.
Wij zijn net langer dan twaalf meter, dus morgen als eerste twee platen kopen.
Verder gaat alles goed, hebben we een rustige avond en gaan we gezond naar bed.

  • 31 Januari 2015 - 01:02

    Jane Hamstra:

    Hai John en Joke,
    Wat een mooie caravan! Super de luxe. Dat is straks thuis weer wennen!
    Voorzichtig verder, veel plezier, goede reis van Ronald en Jane

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John en Joke

Joke en ik zin 4 augustus vertrokken om in Oostenrijk onze zoon Remy met zin gezin te ontmoeten. Daarna zijn we doorgereden richting Wenen. het weer is echter onbestendig, dus zijn we snel naar Boedapest gereden. We vertrekken op 30 augustus, als reisbegeleiders van Vagebond reizen, met een groep voor een rondreis van 50 dagen naar grienland en Turkije.

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 200784

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2023 - 05 April 2024

Spannend! Overwinteren in een appartement

25 November 2022 - 06 Maart 2023

Overwinteren in Spanje na corona tijdperk

06 November 2019 - 15 Maart 2020

We gaan weer overwinteren in Altea, Spanje

08 December 2018 - 05 Maart 2019

Overwinteren in Spanje 2018- 2019

26 December 2017 - 01 Mei 2018

Naar onze vertrouwde plekin Spanje

01 November 2015 - 23 April 2016

Een heel winterseizoen in Spanje

17 Januari 2015 - 28 Maart 2015

overwinteren in Spanje

30 Augustus 2014 - 17 Oktober 2014

rondreis Turkije en Griekenland 2014

02 Februari 2014 - 24 Mei 2014

Marokko Anders 2014

27 Januari 2013 - 27 April 2013

Rondreis door Marokko

01 September 2012 - 20 Oktober 2012

Als reisbegeleiders naar Griekenland en Turkije

04 April 2010 - 27 Juni 2010

Rondreis met de caravan door Marokko

27 Augustus 2009 - 31 Oktober 2009

reis naar Nabije Oosten

24 Augustus 2008 - 28 November 2008

Reis naar Italie, Tunesie en Libie

Landen bezocht: