In tien dagen naar het zonnige zuiden. - Reisverslag uit Altea la Vella, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu In tien dagen naar het zonnige zuiden. - Reisverslag uit Altea la Vella, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu

In tien dagen naar het zonnige zuiden.

Door: John de Gier

Blijf op de hoogte en volg John en Joke

12 November 2015 | Spanje, Altea la Vella

Vanuit Parijs doen we er nog negen zonnige dagen over om in Altea te komen.
Valt er veel over te zeggen? Eigenlijk niet, want het is iedere dag genieten van de omgeving, van de zon, de prachtige herfstkleuren en de honderden rotondes.
We komen maandagavond op een camping in “Eguzon”. Het is er een mooie wandelomgeving, maar even in de zon zitten is voor ons genoeg.
We willen ’s avonds wel douchen, maar als het pik- en aardedonker is, durven wij het donkere bos niet aan en wachten we maar tot de volgende ochtend.
Dinsdagavond komen we aan in Payrac. We komen langs veel plaatsen, die we vanuit de Dordogne kennen. De camping is van een morsige, Nederlandse eigenaar. Het moet een boerencamping zijn, kennelijk omdat er paarden op grazen. We blijven hier twee nachten. Woensdag gaan we eerst boodschappen doen en benzine tanken. We drinken koffie op een zonnig terras en we weten hiervoor toch een allochtonenwijk uit te zoeken. ’s Middags staat geheel in het teken van het poetsen van de caravan, zodat hij er weer spic en span uitziet.
Donderdag rijden we naar Theo Geerts en Dorine Kok. Theo is een oud leerling van me, die ongeveer vijftig jaar geleden bij mij in de klas heeft gezeten.
Via een reünie van meer dan tien jaar terug zijn we met elkaar in contact gekomen. Theo en zijn vrouw vingen in die tijd moeilijke jongelui uit Nederland op in Frankrijk en dat schept een band vanwege mijn eigen werk.
We zijn donderdag dan ook uiterst hartelijk ontvangen en we hebben meteen voor jaren bij gekletst. Het is heerlijk, om mensen te ontmoeten, die de consumptie maatschappij hebben losgelaten. Ze genieten van alles wat de natuur te bieden heeft en ze verdienen geld, om in leven te blijven. We doen vrijdagochtend wat boodschappen. We maken ’s middgas een wandeling in de omgeving, waarbij Joke boven zichzelf uitstijgt wat doorzettingsvermogen en uithoudingsvermogen betreft. De rest van de middag is het heerlijk genieten van de zon.
We gaan zaterdag naar de markt in l’Isle en Dodon en we drinken koffie op het terras tussen Nederlanders en Engelsen.
’s Avonds organiseren Dorine en Theo ( ze doen dit om de veertien dagen) een
“food en film” avond. Hooguit 26 personen kunnen zich inschrijven voor een heerlijke drie gangen maaltijd inclusief drank en na afloop een film in de grote zaal.
We zien een bond gezelschap van hoofdzakelijk buitenlanders, die geheel of gedeeltelijk in Frankrijk wonen. De wijn vloeit rijkelijk, het eten is overheerlijk en de onderlinge conversatie is geanimeerd, waardoor het, met als afsluiting een spannende film, een vreugdevolle ontmoetingsavond wordt.
Zondagochtend drinken we koffie met taart, waarna we emotioneel afscheid van elkaar nemen.
Wij rijden de Pyreneeën in met zijn schitterende herfsttooi en zijn heerlijke temperatuur. Maandag rijden we naar Vinaros, wat onze vaste overnachtingsplaats is geworden en waar we, vaste prik, het restaurant bezoeken.
Dinsdag wordt onze laatste reisdag. We willen langs de kust blijven, terwijl de eigenwijze “Garmin” ons maar het binnenland in wil hebben.
Wij gaan onze eigen weg en komen zo in de plaats Oliva. De straten zijn smal en bochtig en het verkeer is er druk. Bij een vrij scherpe bocht staat een tegenliggende trailer stil, omdat het er erg smal is. Ik kijk aan de voorkant, of ik langs de vrachtauto kan en ik kijk in mijn spiegel, of ik met de uitzwaaiende caravan de paaltjes op het trottoir niet uit de grond rijd. Plotseling gilt Joke: “Kijk uit, een auto voor je” De auto rijdt niet, maar staat stil voor een stoplicht en ik kan hem niet meer ontwijken. Een aanrijding is het gevolg. Het Spaanse bestelautootje heeft een flinke deuk links achter en ik heb rechts vóór schade.
Met behulp van twee agenten en formulieren hebben we alles in orde gemaakt.
Ik heb excuses aangeboden, we hebben elkaar een hand gegeven en de verzekering moet de rest doen.
We komen dus met enige vertraging in de loop van de middag op de camping aan.
We verwachten op dit tijdstip van het jaar nog volop lege plaatsen, maar helaas de camping is bijna vol en wij moeten maar genoegen nemen met één van de weinig beschikbare plaatsen. We doe dat dan ook en we zullen proberen, om in de loop van de tijd eenmalig te verkassen naar een betere plek.
We zijn ’s avonds met twee Vagebond reisgenoten naar de Chinees gegaan, zo hebben we de dag toch nog op een positieve wijze afgesloten.
We zijn in een zonnig Spanje met een temperatuur van boven de twintig graden en we blijven er ook.

• 12 November 2015 - 21:18

Emile En Thea Van Der Zwan:

Hallo John en Joke,

Wat heerlijk dat jullie in deze tijd weer op reis zijn gegaan naar het mooie en warme Spanje. Wat lijkt het ons heerlijk voor jullie, om geen kopzorgen te hebben van een georganiseerde camperreis, zoals gemaakt met ons naar het mooie Marokko en Turkije. We kijken daar overigens nog steeds leuk op terug.
    Wij zijn net terug van 2 maanden Pelosponesos. Prachtig schiereiland met extreme rust, een zee waarin je de kiezelsteentjes kan tellen, en niet te vergeten het warme weer en de aardige Grieken.

Wij kijken weer uit naar het vlgd reisverslag. Heel veel plezier, geniet van alles ( zonder ongelukken) Heel veel lieve groetjes van ons.
    Emile en Thea.

• 12 November 2015 - 21:58

Dorine:

Oh oh! Geen brokken meer maken hoor! Blij dat jullie verder zonder kleerscheuren goed aangekomen zijn. Het is hier kaal zonder die enorme caravan. Maar er hangt nog steeds een optimistische sfeer.
    liefs!

• 13 November 2015 - 10:31

Jos En Jolanda:

Kop op mensen, volhouden zo erg zijn die toetjes toch niet !!!
    Geniet er maar lekker van.
    Dikke knuffels uit Hoofddorp

• 13 November 2015 - 17:36

Dini:

Hoi Joke en John,
    Geniet maar lekker van de zon, vrienden en vagebonders en dat eten zag er heelijk uit op jullie foto's ! Wij zijn weer terug van een zeer interessante en mooie reis door Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië (met een duitse groep) en zelfs een stukje Oekraïne.
    We hebben heel veel mooie dingen gezien en de Roemenen zelf ontmoet, heel leuk !
    Waarschijnlijk gaan we in het voorjaar (april/mei) weer met Burgreizen op stap en dan de Donaudelta (incl. een paar dagen op een houseboot) bezoeken. Dan veel natuur en vooral vogels ! Misschien kunnen we een stel Vagebonders interesseren om ook mee te gaan, wie weet.....
    Groetjes van ons en veel plezier !