In de woestijn - Reisverslag uit Ghadāmis, Libië van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu In de woestijn - Reisverslag uit Ghadāmis, Libië van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu

In de woestijn

Door: John de Gier

Blijf op de hoogte en volg John en Joke

12 Oktober 2008 | Libië, Ghadāmis

We zijn vanuit Tripoli 400 km verder gereden.het is vrijdag, dus verlaten dorpjes en olijf boomgaarden en verder viezigheid en rommel. We gaan langzamerhand een woestijnachtig gebied in.We rijden in colonne, gids en politieman voorop. De politieman geeft " permits" af bij de roadblocks. Het voortrazende verkeer wordt minder, alleen het wegdek is slecht en vol kuilen en gaten.Ik zie alleen auto's en mensen te voet. ik begrijp inmiddels, dat iedereen zich hier een oud barrel kan veroorloven.
Ik heb inmiddels ook door, wat de meters op de benzinepomp aangeven.
Ik ga de volgende keer dan ook niet meer met een caravan naar Libie, maar met een tankwagen. Een liter benzine kost hier namelijk omgerekend tien eurocent. Ik me maar zorgen maken, dat mijn auto zo duur rijdt.We hebben inmiddels Leptis Magnes bezocht, dit is een indrukwekkende opgraving, een schamele camping, bewolking en wat regen, maar we zijn hier gewwest na Tripoli een voordat we richting woestijn gaan.
de rit richting woestijn is 400 km en we komen aan in het dorp, waar onze gids woont. We krijgen daat een twaalfde eeuwse opslagplaats te zien voor olie, graan, dadels en ander voedsel.We worden 's avonds bij de gids thuis uitgenodigd voor een maaltijd. We hebben er aan de maaltijd aangelegen en hij heeft ons verteld van het traditionele Libische leven. We zitten 700 meter hoog en het is er lekker fris.
We gaan na het eten meteen slapen na zo'n inspannende dag. de vlgende dag wordt een rit van ruim 300 km met alleen maar woestijn. zelfs de woestijn is afwisselend en als we kuddes dromedarissen zien, is het helemaal feest.We doen het open dak dicht, want dat is te warm, dichte auto mat airco bevalt nog het beste.
We worden gisteren aan het einde van de middag op een parkeerplaats neer gezet bij een verlaten gebouw.We hebben hier tegen geprotesteerd, want er is ons een camping beloofd. Na een telfoontje van de gids rijden we naar een camping, waar men de toiletten en douches is gaan boenen. We hebben een lekker groot terrein, stroom en een douche met toilet.
het was gisteren avnd een avond om niet naar bed te gaan. Bij bedtijd is het nog boven de dertig graden.
We hebben vanmorgen een museum bezocht en de oude stad,die niet meer wordt bevolkt, maar waar alles overdekt is en een constante temperatuur heerst van 29 graden. We hebben net geluncht in een traditioneel Libisch huis en vanavond gaan we met jeeps naar de zandduinen, om naar de zonsondergang te kijken. Morgen gaan we om zeven uur rijden, want we krijgen meer dan 400 km voor de kiezen.We gaan nu van het echte woestijnleven genieten en wellicht kan ik jullie daar later meer over verhalen.
een erg warme groet van Joke en John en een extra dank aan iedereen, die gereageerd heeft.

• 12 Oktober 2008 - 15:24

Kees En Carla:

Met veel plezier het verslag gelezen, onze reis naar Marokko in 2007 is hierbij niet avontuurlijk meer.

• 12 Oktober 2008 - 16:18

Gerard En Anke:

En wij maar denken dat je altijd op geiten viel. Zijn 't toch dromedarissen. Enige minpuntje is het bijzonder kleine aantal foto's. Breng het verval gewoon in beeld. Zet vooral jezelf erop. Die gebouwen in Rome ken ik wel. Je eigen ruine is veel belangrijker. Rustig doorreizen. Groetjes van een IceSave klant.

• 13 Oktober 2008 - 14:37

Henk Bronsveld:

Een prachtig avontuur zo te lezen. Kuifje in Afrika krijgt hiermee vergeleken het karakter van een bouqetreeks romannetje. Ik wens jullie verder een prachtige en voorspoedige tocht, maar pik ook nog even een zandstormpje mee. Staat goed op jullie CV.

• 13 Oktober 2008 - 19:14

Henk En Tiny:

met plezier volgen we jullie,alle een fijne reis Jeanne proficiat met je verjaardag (proost)

• 13 Oktober 2008 - 20:48

Peer En Mike:

Wat een avontuurlijke reis! Wij lezen met plezier wat jullie allemaal zien en meemaken.Groeten, Peer en Mike

• 14 Oktober 2008 - 20:13

Gerrit En Heidi:

Maak je wel foto's van die zandduinen,het lijkt me een mooi plaatje die caravan tussen de duinen.
    Het was weer een mooi verhaal.Groeten en een goede reis.

• 15 Oktober 2008 - 06:29

Jane Hamstra:

Hai,hai, heerlijk weer een verslag!Vanuit een herfstachtig 's Gravenhage waar de blaadjes v.d.bomen dwarrelen kunnen we ons alleen maar weer verbazen over hoe jullie reilen en zeilen.
    Wat een belevenis bij de gids thuis en zijn verhalen te horen!Mooi en heel apart maar ook zwaar 300/400 km door de woestijn? Succes en
    verder genieten!! Lieve groet Ronald en Jane

• 15 Oktober 2008 - 10:57

Gerard:

Jongens wat een leuke verslagen ik probeer me er wat bij voor te stellen maar dat is toch lastig al was ik in Maroc. Goede reis nverder en geniet er van!
    Groetjes Frans en Gerard

• 18 Oktober 2008 - 16:56

Jeanet:

hoi pa en ma (lennie en Johan van den Bout en opa en opa en alle reizigers.
    Hier even een berichtje uit het zonnige en koude holland.
    Zo te lezen hebben jullie een hele leuke reis met veel bezienswaardigheden.
    en veeeeeeeeeeel zand. Geniet er maar heerlijk van. Hier alles goed met iedereen
    Groetjes en kusjes liefs van ons B.J.D.D.

• 25 Oktober 2008 - 12:12

Stien En Willem.:

Angelien,Machtige toer,geniet er van en hou het heel,bedankt voor je kaart. Liefs Stien en Willem.