Essaouira en Aglou Plage - Reisverslag uit Aglou, Marokko van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu Essaouira en Aglou Plage - Reisverslag uit Aglou, Marokko van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu

Essaouira en Aglou Plage

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John en Joke

04 Maart 2013 | Marokko, Aglou

Essaouira en Aglou Plage
Onze eerste stop is in het vissersplaatsje Essaouira. De camping is matig bezet. Er is in de buurt een camperplaats gekomen, waar de campers voor weinig geld kunnen staan.
Alle Fransen die vroeger de camping bevolkten, hebben dus een beter heenkomen gezocht.
De camping is typisch Marokkaans. Alles is op zich netjes, maar verschrikkelijk verwaarloosd.
Er zijn voor de mannen twee warme douches, waarvan er één kapot is. De douchekop ligt op de grond en de pijp hangt half van de muur. Er staan vijf grote afvalbakken op het terrein, waar geen deksel op zit. Een heel leger van katten hangt rond, of zit in zo’n vuilnisvat.
De camping eigenaar slaapt, of zit zijn geld te tellen.
Het stadje is alleraardigst. Het is wat toeristisch, maar dat mag de pret niet drukken. Het is vrijdag, gebedsdag en dat typeert het straatbeeld. De kleine winkeltjes, de terrassen, de krioelende mensenmassa en de schoenpoetsertjes, die niet van je af te slaan zijn.
We hebben lekker gebak gegeten, koffie gedronken en tajine kip gegeten.
De haven is een gebeuren apart, daar word je letterlijk één van de vele vis eettentjes ingesleurd.
De haven is kleurrijk aan blauwe bootjes, die zij aan zij liggen. Het is er een bedrijvigheid, die nooit ophoudt.
Aan het einde van de middag komt er een koele zeewind opzetten, waardoor we een taxi nemen naar de camping. We worden voor het luttele bedrag van ongeveer 1 euro op de camping afgezet.
Zowel op de heen-, als op de terugweg heb ik me verbaasd, hoe hard hier aan de weg en de omgeving wordt gewerkt. Ik heb zelden in Marokko een dergelijke bedrijvigheid gezien.
Ik vind het dan ook geweldig, wat men allemaal doet, om het toerisme te bevorderen en de omgeving aantrekkelijk te maken.
Helaas heeft de taxi chauffeur me uit de droom gewekt. Al deze werkzaamheden worden alleen maar verricht, omdat de koning in juni hier op bezoek komt.
Gisteren, zaterdag zijn we naar Aglou Plage gereden. We hebben een schitterende tocht gereden, deels door het binnenland en deels langs de kust
We hebben de geiten gezien, die tot in de toppen van de argania bomen ,klimmen om de bovenste bladeren te kunnen eten. Wee zijn langs bananen plantages gereden en we zien de resorts aan de kust uit de grond stampen.
We staan nu op een camping vlak bij zee. Deze camping is keurig verzorgd met goed werkend sanitair en dat is ook weer een verademing.
We hebben vandaag een vrije dag, dus de wasmachines op de camping hebben overuren gemaakt en menige camper ziet er weer spic en span uit.
Wij hebben over de boulevard geflaneerd en daar een lekkere tajine kefta met oeuf gegeten.
Nu hebben we een rustige avond en morgen gaan we weer op pad met twee dagen regen in het vooruitzicht.

• 04 Maart 2013 - 22:15

Corrie W:

Hallo john en joke , vandaag voor het eerst een mail ontvangen ,dus nu een reactie .Wat een belevenissen zeg,ik krijg het al benauwd als ik het lees ,zou niets voor mij zijn,wat knap dat jullie zo kunnen genieten.

Hier gaat alles goed, onze Daan doet het erg goed en met Judith gaat het ook weer goed.Ik moest gister aan Joke denken want er was een stoffenbeurs .

Ik wens jullie een goede reis,zonder grote incidenten .

Groeten Corrie

• 05 Maart 2013 - 09:56

Jos En Jolanda:

Hoi Joke en John,
    Het blijft een feest om te lezen!!
    Wij beleven weer alles mee
    Veel plezier de komende weken.