Afsluiting van een periode met alleen zon? - Reisverslag uit Altea, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu Afsluiting van een periode met alleen zon? - Reisverslag uit Altea, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu

Afsluiting van een periode met alleen zon?

Door: John en Joke

Blijf op de hoogte en volg John en Joke

04 December 2023 | Spanje, Altea

Het is maandag 4 december in de middag. Ik zit voor het eerst in de huiskamer in plaats van languit op ons zonnige terras.

Badend in de zon lezen we de laatste tijd over code geel, oranje, ijzel, sneeuw en gladde wegen in Nederland. Hier komt om half drie gelukkig toch nog een waterig zonnetje.

Geen tijd om te mijmeren, ik kijk nu eerst terug.

Donderdag 23 november: Joke fietst elke week langs de drukke, smalle carretera naar de fysio. Fietsen is best gevaarlijk met het langsrazende verkeer.

We gaan vandaag de rustige route verkennen.

We fietsenvandaag een route, waar bijna geen verkeer rijdt.

We komen vlak bij de fysio uit. We rijden echter niet terug, maar we rijden vlak langs de autovrije kustweg door tot een koffiebar, waar we heerlijk van de zon en de zee genieten. Tijdens lunchtijd waag ik me aaneen portie calamaris, dat met wat citroen best lekker is.

Zaterdag 25 november: We gaan op de fiets naar “’t Anker” in Benidorm. Dit is een kerkgebouw, dat gebruikt wordt door Protestantse Gemeenten en de Pinkster Gemeente. Er is nu een kerstmarkt, waar protestantse vrijwilligers standjes hebben en spullen verkopen, die ze vaak zelf in elkaar hebben geknutseld, voor het goede doel.

We laten ons meteen verleiden door Ingrid, die we vanuit het zwembad kennen. Er heerst een gezellige ontspannen sfeer en als we koffie drinken, hebben we ons tot de nodige kerstspullen laten verleiden.

Maandag 27 november: We trekken de stoute schoenen aan. We gaan kijken, hoe ver we komen, lopend naar de vuurtoren. We lopen onafhankelijk van elkaar.

Het is meer dan drie jaar geleden, dat ik dit stuk voor het laatst heb gelopen.

Het is me te ver en te zwaar! Ik ben nu helaas, door iedere dag zwemmen, overmoedig geworden. Ik ga met andere sportievelingen op pad. Iedereen loopt sneller, maar ik laat me niet gek maken en loop rustig op mijn eigen tempo.

De weg gaat niet al te steil omhoog, maar is wel tweeëneenhalve kilometer lang.

Ik zet in mijn hoofd de punten vast, waar ik zal omkeren. Bij ieder punt kijk ik ook weer vooruit en zoek ik een ander punt uit. Zo houd ik mezelf net zo lang voor de gek, dat ik bij de vuurtoren aankom. Het is zwaar. Het is verstandig???

Na even te rusten, loop ik terug. Ik besef hoe langer hoe meer, dat het geen

gewone wandeling is, maar een zware klus.

De nadelige gevolgen vallen mee, dat geeft de burger moed.

Dinsdag 28 november; Ik ben benieuwd, wat de weegschaal van mijn

“barre tocht ”zegt. Mijn verwachting is, dat ik wellicht been paar gram ben afgevallen. Ik ben echter tot mijn verbazing een pond aangekomen.

Daar ik, ondanks matigen in alles, geen gram afval, ben ik toch wat ongerust.

Ik bel meteen de huisarts en kan vandaag nog langs komen. Het eerste onderzoek levert niets op. De volgende week wordt er bloed geprikt, dit is belangrijk voor mijn geruststelling.

Woensdag 29 november: Ik mag vandaag weer meefietsen met het fietsgroepje van de camping. We gaan via een toeristische route naar Benidorm. We genieten onderweg van de gigantische fonteinen op de rotondes, waar geen hond langs komt.

Na veel geklim en gedaal komen we op de boulevard van Benidorm aan.

Het is net twaalf uur, we kunnen op de valreep nog een ontbijtje bestellen

met roerei en toast. We verwonderen ons verder over de talloze vakantiegangers, die flaneren op de boulevard en die de overvolle terrassen bevolken. Daarna maar snel naar huis, want daar is het lekker rustig.

Zaterdag 2 december: We rijden naar de kerstmarkt in La Nucia. We genieten van de kleinschaligheid met vooral de autochtone bevolking. In de stalletjes ligt allerhande creativiteit uitgestald, wat knap gemaakt is en leuk om te zien.

Zondag 3 december: We gaan bij broer Jos en Jolanda klaverjassen. Dit is niets bijzonders, zelfs niet, dat de vrouwen steeds de beste kaarten krijgen en dus het eerste potje glansrijk winnen.

In een van de rondes laat “handige” John drie kaarten op de grond vallen.

Lenig als ik ben, buk ik om ze op te rapen. Ik raap twee kaarten op, maar klaveren aas is onvindbaar. Ik kruip op mijn knieën, om de grond onder en naast mijn stoel af te speuren. Ik word al snel bijgestaan door mijn medespelers.

We vinden geen van allen klaveren aas. De kussens van twee stoelen worden omgedraaid, we suffen ons wezenloos, maar geen klaveren aas te vinden.

Jos gooit tenslotte een Joker als klaveren aas op tafel. We lachen wat af om deze truc van “Hans Kazan”, maar de kaart blijft weg. We beseffen maar al te goed, dat er iets aan de hand is, wat niet kan.

We kaarten verder, tot Jolanda ineens bulderend van het lachen zegt:’; Ik zie “klaveren aas”.

Wat is er nu gebeurd? De kaart is naar beneden gevallen precies aan de zijkant tussen mijn voet en mijn schoen. De kaart is daar blijven steken, waar ik niets van gemerkt heb. Zo is toch deze “Hans Kazan” ontmaskerd.

Om dit bericht positief af te ronden! De mannen hebben het tweede potje gewonnen, niet met goede kaarten, maar met ijzersterk spel.

• 04 December 2023 - 18:31

Nathalie De Gier:

Leuk om jullie avonturen te lezen! Geniet lekker daar!

• 04 December 2023 - 18:32

Nathalie De Gier:

Leuk om jullie avonturen te lezen! Geef mijn vader en Jo maar een knuffel van ons als jullie ze de volgende keer weer zien. Geniet lekker daar!

• 04 December 2023 - 20:21

Egbert:

Hi John, Ik ben geen “klaverjasser” , maar begrijp dat je op intelligente wijze je slag geslagen hebt!

Nog steeds lekker weer daar?

Groeten,

Egbert

• 04 December 2023 - 22:09

Manita Vilain :

Goed blijven oefenen met kaarten en steken, dan speel ik in februari met jou.

Nu al zin in. [e-1f44a][e-1f44a][e-1f618][e-1f618]

• 06 December 2023 - 11:53

Gerard En Anke:

En dan te bedenken dat ik nog een dag ouder ben. Ga zo door en even bukken zou Herman Jozef zeggen. Hou ons op de hoogte. Het is altijd weer wat anders, wat uiteindelijk toch weer goed komt. Net Sinterklaas.

[e-1f605]

• 07 December 2023 - 14:46

Jos & Willeke:

Goed bezig John, heb je nog meer van die trucjes met kaarten, dan moet ik oppassen als wij nog eens een kaartje gaan leggen. Ook goed bezig met naar vuurtoren te lopen en dan mag je best moe zijn!

[e-1f44d]