Het leven is goed in Spanje - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu Het leven is goed in Spanje - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu

Het leven is goed in Spanje

Door: John de Gier

Blijf op de hoogte en volg John en Joke

12 April 2010 | Spanje, Córdoba

Het geeft me een heerlijk gevoel, dat ik een verslag kan schrijven, dagen nadat ik diverse gezinnen tot wanhoop heb gebracht met het zoeken naar en eventueel nazenden van mijn toch maar meegenomen accuopladers.
Nu de rust in deze gezinnen is weergekeerd, ga ik maar gewoon verder met mijn verslag en doe maar net, of er niets is gebeurd.
We hebben in Pau een rustdag genomen en we zijn naar Lourdes gegaaan. Gelovig of niet, het is een indrukwekkende plek om te zijn. Er zijn daar veel groepen gehandicapte kinderen met hun begeleiders uit diverse landen van Europa en uit delen van Amerika. Er heerst een vrij uitgelaten, vrolijke sfeer en er lopen er nogal wat mensen verkleed, of geschminkt rond. Daarnaast zijn er veel ouderen en zieken, die door talloze brancadiers worden geholpen. Veel mensen zijn devoot, anderen laten alles gelaten gebeuren. We zijn in elk geval beiden geraakt, door wat zich hier allemaal afspeelt.
Vrijdagochtend beginnen we aan onze Pyreneeenrit.Ik heb vernomen (en mijn reis afgestemd), om via de Col du Somprt van Frankrijk naar Spanje te reizen. Je kunt daar door een prachtige tunnel, hetgeen goed te doen is voor een caravan. Mijn routeplanner zoekt echter een weg,die anders loopt en zo rijd ik via kleine dorpjes en wel erg nauwe straatjes ( Zal ik dat nou wel doen met een caravan???) op een smalle weg, die langs berghellingen omhoog kronkelt. De enkele tegenligger komt als een gek naar beneden rijden, dus ik claxoneer maar bij elke bocht. Zo kom ikdoor gehuchten, die werkelijk van God en alle mensen verlaten liggen. Af en toe passeert me een auto met ski's op het dak, we gaan dus de sneeuw tegemoet. We komen uiteindelijk in een schitterend weids panorama van witbesneeuwde bergtoppen,die de hoger gelegen vallei omarmen. Dit is een plek voor koffietijd! Niets zeggen en maar om je heen kijken. Weer even verder staan de auto's langs de kant en lopen de mensen met de ski 's op hun schouder door de sneeuw, op zoek naar een afdaling. We komen tenslotte op het hoogste punt, de Col de Pourtalet, dus niks geen tunnel, maar klimmen en de Col over!
We hebben hier zeker geen spijt van, want we hebben een onvergetelijke rit achter de rug. We komen in Spanje meteen langs enkele ski-oorden, waar nog volop geskied wordt. Zo zakken we door de zuidelijke Pyreneeen naar lager gelegen oorden en komen we in de middag aan op een camping in Huesca. Het is er erg rustig en we staan op mooie grasstroken. We wandelen aan het einde van de middag nog het plaatsje in, om de kathedraal te bewonderen, maar die is helaas gesloten. Een zonnig terras in een groot park maakt echter veel goed. Ik mis in dit stadje wel de Franse sfeer, de levendigheid en het authentieke. Ik vind de plaats sfeerloos en doods, dus geen oord om lang te blijven.
Er staat voor zatrdag een lange rit op het programma, want we rijden vandaag alleen snelweg en zo leggen we ruim 450 km af. We rijden door een mooi afwisselend landschap. Er is veel grond nog niet in cultuur gebracht. Ik snap het wel, want als je hier als koe een hap gras neemt, krijg je meteen en hand keieen naar binnen en dat schiet ook niet op. We hebben overigens de hele dag geen enkel stuks vee gezien, noch koeien, noch schapen, noch paarden. Wel zien we wat boomgaarden van fruit en van olijven.
We nemen ook vrij goed de weerwar aan rondwegen rond Madrid en we komen in de middag aan op een overvolle camping In Aranjuez. Zo'n camping is niets voor ons, maar we doen het er maar mee. We gaan in de middag nog wandelen naar een paleis, maar we komen bij het verkeerde paleis terecht, dat wel een schitterend park heeft. We gaan de volgende keer maar eerst bij de receptie informeren.
Gisteren hebben we een korte rit gemaakt van 240 km en hebben we lekker in de zon bij de caravan liggen luimen.Vandaag is de rit nog korter. We rijden maar 120 km en we zijn rond het middaguur op en mooie, rustige camping. De lucht is wat bewolkt, maar de temperatuur is aangenaam genoeg, om uiten te zitten.
Morgen bezoeken we Cordoba. Ik kijk er naar uit! Misschien blijven we dan nog een dag, in elk geval is de volgende etappe naar Marbella en tenslotte naar Tarifa. Daarvandaan hoop ik jullie ewer te kunnen berichten.

Hartelijke groeten, van een zorgeloze Joke en John.

  • 12 April 2010 - 14:59

    Leni Knoester.:

    Mmmmmmmmmm Cordoba prachtig is het daar. Ik lees al jullie genieten met volle teugen..... We horen weer......

  • 12 April 2010 - 16:54

    Arie:

    Je schrijft niet of het gelukt is met je acculader. Wij hadden het gerucht gehoord dat als je in Lourdes in de bron een oud scheerapparaat gooit er mogelijk een nieuwe acculader uitkomt. Het is on geverifieerd maar toch???

  • 12 April 2010 - 17:19

    Ed Van Den Bergen:

    Hallo reizigers,

    Ik heb jouw verslag nog niet gelezen. Maar dat het daar mooi is, dat is in mijn geheugen gegrifd. Een van mijn meest bijzondere vakanties was het. Ik praat over 30 jaar (ben ik al zo oud) geleden.

  • 12 April 2010 - 19:45

    Pauline:

    Zal morgen in het C.C. over jullie belevenissen vertellen.

  • 12 April 2010 - 19:45

    Pauline:

    Zal morgen in het C.C. over jullie belevenissen vertellen.

  • 13 April 2010 - 05:30

    Wim En The:

    Ziet er bijzonder mooi uit. Is joke nou zo gekrompen of is de fles wijn nou zo groot :)

    Veel plezier Thea en Wim

  • 13 April 2010 - 06:47

    Elly:

    Lieve me zus en me zwager, het is weer smullen van de reisverslagen, in het begin veel onrust en spanning en nu hopelijk relaxen en laten komen zoals het komt, liefs en hug, elly

  • 13 April 2010 - 12:34

    Paul En Manita:

    Omdat wij een van de gezinnen zijn die tot wanhoop zijn gebracht door opa korsakov, zijn we met de kids een weekendje naar Duitsland geweest om bij te komen. Opa en oma krijgen de hartelijke groeten van Simone, Fleur en Koen. Ze hebben gezwommen, gedanst, geklommen, ijsjes gegeten, van de glijbaan geweest enz. oftewel, ze hebben genoten. Koen is nog wel erg verdrietig dat opa weg is met de caravan. Wij wensen jullie weer veel reisplezier en geniet er van!

  • 17 April 2010 - 06:18

    Thea Brittijn:

    Hallo John en Joke!
    Bedankt dat ik weer mag meedelen in jullie reisverslagen! Na een week van hard werken heerlijk om weg te dromen bij de verhalen. Geniet en een goede reis! Lieve groet van Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John en Joke

Joke en ik zin 4 augustus vertrokken om in Oostenrijk onze zoon Remy met zin gezin te ontmoeten. Daarna zijn we doorgereden richting Wenen. het weer is echter onbestendig, dus zijn we snel naar Boedapest gereden. We vertrekken op 30 augustus, als reisbegeleiders van Vagebond reizen, met een groep voor een rondreis van 50 dagen naar grienland en Turkije.

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 606
Totaal aantal bezoekers 201423

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2023 - 05 April 2024

Spannend! Overwinteren in een appartement

25 November 2022 - 06 Maart 2023

Overwinteren in Spanje na corona tijdperk

06 November 2019 - 15 Maart 2020

We gaan weer overwinteren in Altea, Spanje

08 December 2018 - 05 Maart 2019

Overwinteren in Spanje 2018- 2019

26 December 2017 - 01 Mei 2018

Naar onze vertrouwde plekin Spanje

01 November 2015 - 23 April 2016

Een heel winterseizoen in Spanje

17 Januari 2015 - 28 Maart 2015

overwinteren in Spanje

30 Augustus 2014 - 17 Oktober 2014

rondreis Turkije en Griekenland 2014

02 Februari 2014 - 24 Mei 2014

Marokko Anders 2014

27 Januari 2013 - 27 April 2013

Rondreis door Marokko

01 September 2012 - 20 Oktober 2012

Als reisbegeleiders naar Griekenland en Turkije

04 April 2010 - 27 Juni 2010

Rondreis met de caravan door Marokko

27 Augustus 2009 - 31 Oktober 2009

reis naar Nabije Oosten

24 Augustus 2008 - 28 November 2008

Reis naar Italie, Tunesie en Libie

Landen bezocht: