De eerste week in ons Spaanse appartement - Reisverslag uit Altea, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu De eerste week in ons Spaanse appartement - Reisverslag uit Altea, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu

De eerste week in ons Spaanse appartement

Door: John en Joke

Blijf op de hoogte en volg John en Joke

20 November 2023 | Spanje, Altea

Wij verblijven bij aankomst de eerste twee dagen bij mijn broer Jos, omdat ons appartement pas op 1 november beschikbaar is. Jos heeft een paar maanden geleden een Finca ( typisch Spaans huis) in Calpe gekocht en wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar zijn nieuwe onderkomen. Wij rijden dan ook vol bewondering zijn “landgoed” op.

Onze aandacht wordt meteen getrokken door het zwembad, de tuin en het originele Spaanse huis. We krijgen na de hartelijke ontvangst een rondleiding door Jos zijn vrouw Jolanda.

We krijgen er een eigen slaapkamer met badkamer.

De maandag verloopt rustig met een boodschapje hier en een boodschapje daar. Het is ’s avonds klaverjassen geblazen met het nodige plezier. Het enige minpuntje is, dat de dames ons geen enkel potje hebben laten winnen. Dinsdag is het 31 oktober de verjaardag van Jolanda.

We zijn in de middag naar Calpe gereden, om het feest te beginnen met koffie en gebak.

We hebben watrondgewandeld, de echte Spaanse trap bekeken en we zijn aan het einde getrakteerd op een Halloween stoet van jong en oud.

We hebben ’s avonds heerlijk gedineerd samen met twee vrienden van Jos en Jolanda.

Het is een kleurrijk ingericht restaurant met bijzondere gerechten. Het is alleen jammer, dat de ober zijn goede humeur thuis heeft gelaten.

Op woensdag is het zo ver! We rijden samen met Jos naar het appartement, dat de komende vijf maanden ons Spaanse thuis zal worden. We worden hartelijk verwelkomd door Frau Bertha, de eigenaresse van het appartement.

We krijgen een rondleiding met uitleg en zelfs Jos verwondert zich met open mond over het brandschone en piekfijn ingerichte appartement met drie slaapkamers, twee badkamers en een groot terras, waar de hele dag de zon op schijnt.

Na het vertrek van Frau Bertha en Jos gaan we onze spullen uitpakken en het appartement verder inrichten.

We genieten niet alleen van het appartement, maar ook van het overdekte zwembad op het terrein. We gaan daar iedere morgen meteen uit bed zwemmen in water met een temperatuur van dertig graden.

De zaterdag is helaas het vermelden waard. Het waait nogal de afgelopen dagen en om de glazen plaat van de tafel op het terras te beschermen, leggen we er een tafelkleed op, dat steeds om dreigt te waaien. In de plantenbak ligt een grote ronde kei, die uitstekend geschikt is, om het wegwaaien van het tafellaken te voorkomen.

Als we tegen de avond naar binnen gaan, wil ik de kei in de plantenbak terug leggen. Vlak bij de plantenbak glijdt de kei echter uit mijn handen en zorgt voor twee beschadigde tegels in het smaakvol betegelde terras. Ik ben er doodziek van, zeker omdat alles er zo pico bello uitziet en Frau Bertha erg zuinig is op haar spullen.

Dit wordt een nacht van slecht slapen met een visioen van gaten in terrassen.

Ik stuur zondag Frau Bertha meteen een mail en ’s maandags komt ze meteen de schade opnemen. Ze reageert gelukkig niet geschokt. Ze is zelfs blij, dat ik er meteen melding van heb gemaakt. Frau Bertha probeert nieuwe tegels te bestellen en ze zal iemand zoeken, om de schade te herstellen. De rekening is uiteraard voor John.

Dinsdag komt vriend Hans met zijn vrouw Anja op de koffie en hij neemt de spullen mee, die we vanuit de caravan bij hem hebben opgeslagen.

Ik schrik me rot, als ik zie, wat er allemaal uit die auto komt. Enkele spullen, zoals een gasfles, windscherm en visstoeltje kan hij gebruiken en zo meenemen.

We proberen zo goed en zo kwaad als het kan de hele bende op te bergen en een plekje te geven. Dit lukt niet met alles, maar dat zien we later wel weer.

Zo gaat de tijd toch snel. We kunnen gelukkig de meeste tijd verdoen, met het heerlijk genieten van de zon bij een temperatuur van dik boven de twintig graden.

Niet slecht dus voor de eerste week!

• 20 November 2023 - 19:40

Gerard En Anke:

Intussen halen wij hier wel de coronaprik zodat we enigszins beschut zijn tegen de niet ophoudende regenval, Maar ja, soms zit het mee, en soms zit het regen. Hup Spanje hou vol tegen de klimaatlobby. En zoals je al zei, de eerste week was niet slecht en dus ga zo door. Wij genieten van jullie avonturen inclusief blunders en hoogtepunten. Hou ons op de hoogte. Na regen komt hier ook weer Sinterklaas

• 20 November 2023 - 19:53

Manita Vilain:

Wat schrijf je toch leuk Pa. Wij stoken ons hier kapot en staan tot ons knieën in het water. Een dag geen regen kennen we niet. We maken het binnen gewoon gezellig. Geniet lekker verder en maak er een gezellige boel van daar (zonder brokken) . Haha!

• 20 November 2023 - 21:57

Egbert:

Hi John en Joke,

Een goede start van jullie “overwintering”! Geniet lekker verder.

Groeten,

Anneke en Egbert

• 21 November 2023 - 00:42

Wim Speijk:

Oh johndegier toch, je hebt zulke goede ideeën je moet alleen delegeren en ze niet zelf uitvoeren. Vroeger op school kon je dat zo goed.

Veel plezier nog, fijn zo’n lekker warm zwembad en lekkere zon.

groeten van Thea en Wim.