Hoera, er staat een schotel op mijn dak!!! - Reisverslag uit Altea la Vella, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu Hoera, er staat een schotel op mijn dak!!! - Reisverslag uit Altea la Vella, Spanje van John en Joke Gier - WaarBenJij.nu

Hoera, er staat een schotel op mijn dak!!!

Door: John de Gier

Blijf op de hoogte en volg John en Joke

23 November 2015 | Spanje, Altea la Vella

Wij kopen een mooie caravan met alles erop en eraan. De caravan zit vol met technische hoogstandjes en dat is echt iets voor deze technobeet.
De elektrische kachel laat ik eruit halen, want de stoppen op de camping vliegen om mijn oren.
Maar er zit wel een televisie in en dat verheugt voor mij de feestvreugde. Er staat een schotel op het dak, die automatisch de satelliet moet zoeken.
Maar ja, er zit geen receiver en dan heb je nog geen ontvangst.
Ik ben vlak voor vertrek naar Zoetermeer gegaan en ik heb er een receiver gekocht en een abonnement op “Canal Digitaal” genomen.
We hebben na twee dagen rijden een snipperdag ingebouwd en dit biedt mooi de gelegenheid, om alles te installeren.
Dat installeren lukt nog wel, maar er zit een display aan de wand geschroefd met twee druktoetsen.
Je weet, hoe het er dan bij mij aan toegaat. Ik druk op de ene, ik druk op de andere, ik druk op de andere en dan weer op de ene en tenslotte druk ik op alle twee tegelijk.
Er gebeurt te weinig. Ik hoor de schotel wel zoeken, maar hij klapt niet uit en op mijn beeldscherm verschijnt steeds: “Geen signaal”. Met de pest in mijn lijf kwak ik alles weer in de doos, hopend op betere tijden.
We gaan in de Pyreneeën voor de herkansing. Ik vogel en Joke vogelt. Joke weet dan wel niet precies wat ze doet, maar de schotel klapt uit en begint te draaien.
Er zitten echter hoge bergen in de weg, dus: ”Geen signaal”.
Op de Spaanse camping gaan we weer: Uitpakken, klaar zetten, geen uitgeklapte, maar wel draaiende schotel, met aan het einde van het liedje: “Geen signaal”.
Dan komen we op de plaats van bestemming, camping Cap Blanch. Hier hebben we geluk bij een ongeluk, want er staat een hoge flat in de weg, dus daar kunnen we nooit TV ontvangen.
Op onze nieuwe plek staat er geen flat in de weg, er staan alleen een paar bomen.
We werken dus weer het hele ritueel af met het bekende resultaat; “Geen signaal”.
Ik ga dan de techneuten van de camping erbij halen. Ze drukken ook op de toetsen, kijken moeilijk, maar druipen uiteindelijk zonder resultaat af.
Ik ga uiteindelijk naar de professionele “satelliet” winkel, waar een onaardige meneer zegt, dat ik maar met mijn camper langs moet komen. Dit wordt met een caravan moeilijk, moeilijk, moeilijk, dus: “Meneer, bekijk het maar”.
Ik krijg inmiddels andere adressen aangereikt en concrete adviezen. Zitten de schroeven niet te los, waardoor de schotel niet omhoog gaat? Ik regel een techneut met ladder, die constateert, dat de schroeven vast zitten. Moet je de schotel niet een stukje met de hand optillen? Weer een andere techneut met de ladder omhoog.
Moet je hem niet resetten, door de boordaccu los te koppelen? Dit doe ik dan zelf, maar het helpt ook geen moer.
Ik ga tenslotte naar een tweede winkel, waar ik wel aardig geholpen word. Dezelfde middag komt er een Spaanse monteur, die redelijk Nederlands spreekt.
Hij begint al ,dat ik met deze schotel en de bomen voor de caravan nooit beeld krijg. Toch begint hij aan de klus. Hij drukt en drukt, hij telt een paar maal en hij haalt er zelfs een moeilijk apparaat bij.
Ook dit haalt echter niets uit. De man erkent tenslotte, dat hij deze schotel niet kent, maar dat we nooit op deze plek televisiebeelden zullen krijgen.
Het enige alternatief is een losse schotel ,die hij bij zich heeft. Nu heb ik nooit een losse schotel gewild, omdat ik met het richten ervan hele huwelijken naar de bliksem heb zien gaan.
Ten einde raad, moet je toch wat: “Doe mij maar die schotel!!!!
Een uurtje later zit ik gelukzalig in de caravan naar de televisie te kijken. We kunnen vooruit met TV en radio en wellicht is de schotel op het dak te koop.

  • 23 November 2015 - 18:16

    Theo:

    Ha, da's mooi!
    Maar heb je geen handleiding van die schotel?
    of kun je kijken of er een sticker op zit met een modelnummer.
    Dan kan ik je misschien wel weer verder helpen.

    laat maar horen
    groeten Theo (en natuurlijk Dorine)

  • 23 November 2015 - 18:44

    Marjolijn Hendriksen:

    haha, het is weer een verhaal om te Gieren.....
    ik geniet steeds weer, niet van jullie belevenissen, maar zeker van de beschrijving!!
    Ik kocht een (vrijwel nieuwe) camper met toeters&bellen, ik wilde noooooit tv, maar.....
    ik druk op de knop en kijk nu iedere dag.
    Zonde van je tijd eigenlijk,
    maar ja, ik zit nog steeds solo in Praag op de tandarts te wachten en het is hier KOUD.
    Hoop donderdag eindelijk richting Spanje te rijden.
    waar zitten jullie? blijven jullie daar?
    er zijn veel camperaars onderweg die kant op,
    misschien komen we elkaar tegen.

  • 23 November 2015 - 19:48

    Inge Stoeltje:

    Wat weer een verhaal! Ja dat Gieren is echt goed van toepassing. Maar je ziet, alles wat je niet wilde hebben moet je uiteindelijk toch aanschaffen. Wij zijn tot nu toe ver van de tv in de camper gebleven, nog wel....
    Groeten uit Loenen, Rob en Inge.

  • 23 November 2015 - 20:30

    Jos En Jolanda:

    Beste John,
    Weet je na al die jaren dan niet dat schotels gewoon in de kast horen te staan naast of onder de kopjes?
    ik had je slimmer ingeschat, Hahahaha
    Dikke knuffels uit Hoofddorp
    XXX

  • 23 November 2015 - 21:15

    Manita Vilain:

    Ha Pa,

    Nu je een schotel hebt, laat dan ook je snor groeien en pak een donkere bril met een groot montuur.
    Hoekbank ik je caravan en je bent een heel eind..............................................
    Manita

  • 23 November 2015 - 22:17

    Jane Hamstra:

    Hinnik, grinnik. Heerlijk verhaal om te lezen John. Niet voor jou wat een gedoe zeg, maar ik heb het volle vertrouwen dat jullie Huwelijk dit wel had overleeft hoor!
    Nu maar genieten van zon en heerlijk ( niet het journaal aanzetten) T.V. kijken.
    Weetje: we hadden hier gisteren hagel en natte sneeuw!
    groetjes Ronald en Jane

  • 24 November 2015 - 10:16

    Carry Kremer:

    En dat allemaal om het slechte nieuws van de wereld te horen :-)
    Groetjes, Carry

  • 25 November 2015 - 15:34

    Lida :

    Wat een leuke verhalen weer tot 7 december we hebben er veel zin in

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John en Joke

Joke en ik zin 4 augustus vertrokken om in Oostenrijk onze zoon Remy met zin gezin te ontmoeten. Daarna zijn we doorgereden richting Wenen. het weer is echter onbestendig, dus zijn we snel naar Boedapest gereden. We vertrekken op 30 augustus, als reisbegeleiders van Vagebond reizen, met een groep voor een rondreis van 50 dagen naar grienland en Turkije.

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 201423

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2023 - 05 April 2024

Spannend! Overwinteren in een appartement

25 November 2022 - 06 Maart 2023

Overwinteren in Spanje na corona tijdperk

06 November 2019 - 15 Maart 2020

We gaan weer overwinteren in Altea, Spanje

08 December 2018 - 05 Maart 2019

Overwinteren in Spanje 2018- 2019

26 December 2017 - 01 Mei 2018

Naar onze vertrouwde plekin Spanje

01 November 2015 - 23 April 2016

Een heel winterseizoen in Spanje

17 Januari 2015 - 28 Maart 2015

overwinteren in Spanje

30 Augustus 2014 - 17 Oktober 2014

rondreis Turkije en Griekenland 2014

02 Februari 2014 - 24 Mei 2014

Marokko Anders 2014

27 Januari 2013 - 27 April 2013

Rondreis door Marokko

01 September 2012 - 20 Oktober 2012

Als reisbegeleiders naar Griekenland en Turkije

04 April 2010 - 27 Juni 2010

Rondreis met de caravan door Marokko

27 Augustus 2009 - 31 Oktober 2009

reis naar Nabije Oosten

24 Augustus 2008 - 28 November 2008

Reis naar Italie, Tunesie en Libie

Landen bezocht: